Dirk Lievens neemt afscheid als voorzitter

Op de algemene vergadering van VerDi, op 27 januari 2025 in Lier, nam Dirk Lievens afscheid als voorzitter en lid van de raad van bestuur van VerDi. Hij was de afgelopen jaren de motor achter de nieuwe koers van de directeursvereniging. Dirk zocht altijd naar het draagvlak bij alle collega’s en zorgde voor verbinding, zowel binnen de RvB als met een partner als DenkBeeld.

Dirk is bij de stad Roeselare algemeen directeur van het deeltijds kunstonderwijs geworden en zal zich nu op die job focussen. Al verwachten we Dirk nog vaak te zien vanuit het Belgian Collection of Instruments of één van zijn andere projecten.

Vanuit de Raad van Bestuur willen Dirk uitdrukkelijk bedanken voor zijn engagement binnen VerDi.

Jan Valkenborgh vervangt Dirk als nieuwe voorzitter van VerDi.

Werktekst middenkader

VerDi werkte de afgelopen maanden samen met DenkBeeld aan een concreet voorstel voor de invoering van een middenkader in het deeltijds kunstonderwijs. Dit voorstel werd intussen voorgelegd aan en besproken met een aantal onderwijspartners: koepels, onderwijsinspectie, AGODI, departement en kabinet. Het relaas van deze belangrijke gesprekken krijgt u te horen op de Algemene Vergadering van 27 januari ’25. In de nabije toekomst staan ook nog een aantal gesprekken met leden van de Commissie Onderwijs op de planning.

Behalve een berekeningstool waarmee de inzet van een middenkader berekend kan worden, maakten we ook een werktekst op voor onze onderwijspartners. Deze tekst bevat alle principes waarop we ons op gebaseerd hebben en die het resultaat zijn van een bevraging in alle provinciale geledingen.

De tekst is hier te downloaden.

Evaluatie rapport Commissie van Wijzen

De directeursverenigingen uit het deeltijds kunstonderwijs DenkBeeld en Verdi hebben een voorlopige evaluatie klaar van het rapport van de Commissie van Wijzen. De focus hierin ligt op de problematische impact die enkele voorstellen van het rapport kunnen hebben op onze sector. De vraag voor onze evaluatie en voor deze focus kwam vanuit het kabinet van onderwijsminister Weyts.

In de evaluatie komen onder andere de bestuurlijke schaalvergroting, een nieuwe definitie van het profiel van leraar en nog andere items aan bod die een impact kunnen hebben op het deeltijds kunstonderwijs. Daarnaast nodigen we de beleidsmakers uit om de directeursverenigingen te betrekken in de volgende stappen over alle verdere stappen, niet enkel die uit onze evaluatie.

Het rapport van de Commissie van Wijzen is gericht op het leerplichtonderwijs, maar er zijn veel parallellen te trekken naar bijvoorbeeld het volwassenenonderwijs of ons deeltijds kunstonderwijs. Het huidige decreet rechtspositie voor personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs is immers ook van toepassing op het deeltijds kunstonderwijs. Een volledige evaluatie van het rapport volgt later.

algemene vergadering VerDi

Op maandag 29 januari was het in de academie van Sint Niklaas de jaarlijkse algemene vergadering van VerDi, de vereniging voor directeurs van academies podiumkunsten en kunstacademies. Met een stevige vertegenwoordiging vanuit heel Vlaanderen hebben de directeurs actief mee input geleverd voor het nieuwe memorandum waar VerDi aan werkt. Daarnaast was er een lezing over vergadertechnieken, enkele optredens van leerlingen vanuit de academie en aansluitend de traditionele receptie.

Dossier planlast

Quick wins en voorstellen op lange termijn vanuit DenkBeeld en VerDi.

De twee directeursverenigingen uit het deeltijds kunstonderwijs, DenkBeeld en VerDi, stellen 13 concrete verbeteringen voor in navolging van het eigen planlastonderzoek. Ze bevatten zowel quick wins als langetermijnverbeteringen, waarbij de focus ligt op het verminderen van planlast en het optimaliseren van processen in het Vlaamse dko.

Wat betreft communicatie en evaluatie van nieuwe regelgeving, het aanleveren van attesten en toelatingsperiodes, de oplijsting van de lessenroosters, … is er volgens de verenigingen nog veel winst te behalen. Het koppelen van verschillende databases of kleine software-aanpassingen kunnen er voor zorgen dat er geen dubbel werk meer moet gebeuren. De input voor document G bijvoorbeeld zit al in onze software, dus die info kan daar opgehaald worden.

Uit het onderzoek komt de vraag naar een middenkader naar voor maar ook naar extra ondersteuning en naar een koppeling met het CLB. Academies staan onder druk om aan dezelfde kwaliteitsverwachtingen te voldoen als die in het leerplichtonderwijs maar zonder dezelfde ondersteuning, middelen en mogelijkheden. Ook hierin formuleren VerDi en DenkBeeld een concreet voorstel naar onze beleidsmakers toe.

Lees alle voorstellen in dit document dat werd bezorgd aan alle stakeholders.